ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Εκπαιδευτικοί

Άδειες Εκπαιδευτικών

Γ. Άδεια Απουσίας με απολαβές

3. Συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα - Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+
Το Υ.Π.Α.Ν. αποδίδει μεγάλη σημασία και ενθαρρύνει τη συμμετοχή των σχολείων στα διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα, μεταξύ των οποίων και το Erasmus+ (περιλαμβανομένου και του eTwinning), από τα οποία αποκομίζονται πολύτιμες εμπειρίες και γνώσεις προς όφελος των μαθητών/ριών και των εκπαιδευτικών της Κύπρου, ενισχύοντας συγχρόνως την ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης.

Ειδικότερα, η συμμετοχή σχολείων στη δράση eTwinning του προγράμματος Erasmus+ ενθαρρύνεται ιδιαίτερα, λαμβανομένων υπόψη (α) των μη γραφειοκρατικών διαδικασιών που προβλέπονται για συμμετοχή, (β) του απεριόριστου αριθμού συμμετοχών σχολείων, και (γ) της δυνατότητας για μαζικότερη συμμετοχή μαθητών/ριών με τη χρήση των τεχνολογιών και εργαλείων επικοινωνίας, χωρίς την απουσία από το σχολείο.

Για την αποτελεσματικότερη συμμετοχή των σχολείων στο Πρόγραμμα Erasmus+, καθώς και για την καλύτερη αξιοποίηση των ανθρώπινων και άλλων πόρων και μεγιστοποίηση των ωφελειών από την εμπλοκή αυτή, συνιστάται η τήρηση κάποιων κανόνων και διαδικασιών, που θα βοηθήσουν τόσο τους/τις μαθητές/μαθήτριες όσο και τους/τις εκπαιδευτικούς να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις των προγραμμάτων στα οποία συμμετέχουν.

Όσον αφορά στο θέμα της μετακίνησης εκπαιδευτικών σημειώνεται ότι η έγκριση συμμετοχής μίας σχολικής μονάδας σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα δεν αποτελεί λόγο μη μετακίνησης/ μετάθεσης των εκπαιδευτικών που εμπλέκονται. Σε περίπτωση μετακίνησης μετάθεσης των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών, η Διεύθυνση έχει την ευθύνη της ανάθεσης καθηκόντων που σχετίζονται με την υλοποίηση του προγράμματος σε άλλους/ες εκπαιδευτικούς του σχολείου.

Συμμετοχή των σχολικών μονάδων σε διακρατικές κινητικότητες, συντονιστικές συναντήσεις και δραστηριότητες διδασκαλίας/μάθησης:
  • Για συμμετοχή σε δραστηριότητες κατάρτισης στο πλαίσιο της Βασικής Δράσης 1 (κινητικότητα εκπαιδευτικών για σκοπούς κατάρτισης – συμμετοχή σε σεμινάρια κατάρτισης στο εξωτερικό), δεν θα επιτρέπεται η ταυτόχρονη συμμετοχή δύο εκπαιδευτικών από το ίδιο σχολείο στο ίδιο σεμινάριο (ή στο ίδιο job-shadowing), για τους πιο κάτω λόγους:
    α) η συμμετοχή μόνο ενός/μιας εκπαιδευτικού από κάθε σχολείο σε μια δραστηριότητα θα επιτρέπει την αξιοποίηση των κονδυλίων σε διάφορες δραστηριότητες μεγιστοποιώντας έτσι τον αντίκτυπο στο σχολείο, μέσω δραστηριοτήτων διάδοσης των αποτελεσμάτων. Με τον τρόπο αυτό, τα διαθέσιμα κονδύλια θα επιτρέπουν την αποστολή εκπαιδευτικών από κάθε σχολείο σε μεγαλύτερο αριθμό σεμιναρίων ή/και άλλων δραστηριοτήτων.
    β) θα αποφευχθεί η ταυτόχρονη απουσία περισσότερων του/της ενός/μιας εκπαιδευτικών από το ίδιο σχολείο.
  • Σημειώνεται ότι το πιο πάνω δεν ισχύει στη Βασική Δράση 2 (Στρατηγικές Συμπράξεις), κατά την οποία είναι δυνατή η συμμετοχή πέραν του ενός/μιας εκπαιδευτικού από το ίδιο σχολείο στις σχετικές δραστηριότητες των εγκεκριμένων σχεδίων. Συγκεκριμένα, επιτρέπεται η ταυτόχρονη συμμετοχή μέχρι δύο εκπαιδευτικών για κάθε δραστηριότητα σε εργάσιμο χρόνο. Σε περίπτωση που είναι απαραίτητη η συμμετοχή και τρίτου/ης ή περισσότερων εκπαιδευτικών, τότε η Διεύθυνση θα πρέπει με επιστολή της προς τη Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης (μέσω του οικείου Επαρχιακού Γραφείου Παιδείας) να ζητά έγκριση, αφού πρώτα επεξηγηθεί ο λόγος της επιπλέον συμμετοχής.
  • Ο/Η υπεύθυνος/η - συντονιστής/συντονίστρια του προγράμματος κάθε σχολικής μονάδας δικαιούται να συμμετέχει, εάν υπάρχει ανάγκη, σε δύο διακρατικές κινητικότητες για την υλοποίηση προγράμματος στο πλαίσιο της ΒΔ 2, σε εργάσιμο χρόνο, ενώ οι υπόλοιποι/ες εκπαιδευτικοί από μία φορά για κάθε σχολική χρονιά. Στον πιο πάνω αριθμό συμμετοχών, ανά διακρατική κινητικότητα, περιλαμβάνεται και αυτή του/της Διευθυντή/Διευθύντριας της σχολικής μονάδας, στην περίπτωση που αυτός/ή θα συμμετάσχει. Επίσης, σε εξαιρετικές περιπτώσεις που αποδεδειγμένα δεν υπάρχει ενδιαφέρον από άλλους/ες εκπαιδευτικούς του σχολείου, ο υπεύθυνος/η -συντονιστής/συντονίστρια δικαιούται να συμμετέχει περισσότερο από δύο φορές ανά σχολικό έτος σε διακρατική κινητικότητα σε εργάσιμο χρόνο. Νοείται ότι σε τέτοια περίπτωση θα ενημερώνεται έγκαιρα ο Διευθυντής Δημοτικής Εκπαίδευσης, ο οποίος θα εγκρίνει το αίτημα, εάν είναι δικαιολογημένο.
  • Σε περίπτωση που η σχολική μονάδα αναλαμβάνει τον συντονισμό του προγράμματος σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο/η συντονιστής/συντονίστρια μπορεί να συμμετέχει σε περισσότερες από δύο κινητικότητες για κάθε σχολική χρονιά. Νοείται ότι η σχετική άδεια απουσίας από το Υ.Π.Α.Ν. πρέπει να εξασφαλίζεται σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
  • Όσον αφορά στις δραστηριότητες διδασκαλίας/μάθησης στο πλαίσιο της ΒΔ 2, προτρέπονται οι σχολικές μονάδες να περιορίζουν όσο το δυνατόν τον αριθμό των εκπαιδευτικών που θα λαμβάνουν μέρος στην ίδια δραστηριότητα (μέγιστος αριθμός δύο εκπαιδευτικοί). Σε δραστηριότητες μάθησης που απευθύνονται σε μαθητές/μαθήτριες στο πλαίσιο της ΒΔ 2, επιτρέπεται η συμμετοχή λογικού αριθμού μαθητών/ριών που επιθυμούν να συμμετάσχουν, μετά από έγκριση του Διδασκαλικού Συλλόγου και γραπτής συγκατάθεσης των γονέων ή κηδεμόνων τους.
  • Για κάλυψη των κενών που δημιουργούνται από την απουσία εκπαιδευτικών που συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα πέραν των τριών ή τεσσάρων ημερών ανάλογα, αποστέλλονται αντικαταστάτες/ριες εκπαιδευτικοί. Σε περίπτωση συμμετοχής πέραν των δύο εκπαιδευτικών, αντικαταστάτες/ριες αποστέλλονται μόνο για τα δύο άτομα.

Εξασφάλιση άδειας απουσίας για συμμετοχή σε διακρατικές κινητικότητες και συντονιστικές συναντήσεις
Για οποιαδήποτε συμμετοχή σε διακρατικές κινητικότητες, συντονιστικές συναντήσεις ή/και δραστηριότητες διδασκαλίας/μάθησης, νοείται ότι θα εξασφαλίζεται έγκαιρα η σχετική άδεια απουσίας από το Υ.Π.Α.Ν., σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Με στόχο τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των σχολικών μονάδων και τον περιορισμό της ταυτόχρονης απουσίας μεγάλου αριθμού εκπαιδευτικών, προτρέπονται όλοι/ες οι εκπαιδευτικοί να ακολουθούν τις πιο κάτω κατευθυντήριες γραμμές:

  • Σε σχέση με τις προγραμματιζόμενες διακρατικές κινητικότητες στο πλαίσιο των εγκεκριμένων σχεδίων, οι Διευθυντές/Διευθύντριες καλούνται να αποστέλλουν στα οικεία Επαρχιακά Γραφεία Παιδείας δύο μήνες πριν την προγραμματισμένη ημέρα αναχώρησης, τις ημερομηνίες ή/και το πρόγραμμα της δραστηριότητας, τα ονόματα των εκπαιδευτικών και μαθητών/ριών που θα συμμετάσχουν και να προωθούν το αίτημα για άδεια απουσίας για κάθε εκπαιδευτικό που θα λάβει μέρος ξεχωριστά. Η άδεια απουσίας για συμμετοχή σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα θεωρείται άδεια για υπηρεσιακούς λόγους και δεν αφαιρείται από το σύνολο των 12 (ή 10 για έκτακτους εκπαιδευτικούς) ημερών άδειας απουσίας για προσωπικούς και οικογενειακούς λόγους που δικαιούνται οι εκπαιδευτικοί.

  • Νοείται ότι οι εκπαιδευτικοί δεν θα προβαίνουν σε αγορά αεροπορικού εισιτηρίου και ξενοδοχειακών υπηρεσιών, προτού εγκριθεί η σχετική άδεια.

  • Κατά την απουσία του/της/των εκπαιδευτικού/ών, η Διεύθυνση του Σχολείου φροντίζει να προβαίνει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε να μην προκαλούνται προβλήματα στην ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας. Φροντίζει, επίσης, όπου είναι δυνατό, να αναπληρώνονται οι περίοδοι διδασκαλίας των εκπαιδευτικών που θα συμμετέχουν σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα, ούτως ώστε να αποφεύγεται η απώλεια διδακτικού χρόνου. Επίσης, πρέπει να λαμβάνεται πρόνοια ώστε οι μαθητές/μαθήτριες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα να ενημερώνονται για τα μαθήματα τα οποία δεν θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν λόγω της απουσίας τους.

  • Η μέγιστη διάρκεια άδειας απουσίας, που θα παραχωρείται σε εκπαιδευτικό για συμμετοχή σε κινητικότητα στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος, θα καθορίζεται ανάλογα με το είδος της δραστηριότητας και το περιεχόμενό της.

Τονίζεται ότι το Υ.Π.Α.Ν. αναγνωρίζει το έργο που επιτελούν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/μαθήτριες που συμμετέχουν σε εκπαιδευτικά προγράμματα ευρωπαϊκής συνεργασίας, υποστηρίζει αυτή την εμπλοκή και βρίσκεται στη διάθεση των σχολικών μονάδων για αντιμετώπιση όλων των σχετικών προκλήσεων.

Υπηρεσία Διαδικτύου και Επικοινωνίας - Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας