Το διδακτικό προσωπικό κάθε σχολείου Μέσης Εκπαίδευσης απαρτίζει τον καθηγητικό σύλλογο του σχολείου.
Ο καθηγητικός σύλλογος αποτελεί το ανώτατο σώμα μέσα στο σχολείο και έχει την ευθύνη για τις μεθόδους και τα μέσα υλοποίησης των εκπαιδευτικών στόχων που καθορίζονται από την πολιτεία και τις εκπαιδευτικές αρχές.
Ο καθηγητικός σύλλογος συνεδριάζει σε τακτική συνεδρίαση πριν από την έναρξη των μαθημάτων τουλάχιστο μία (1) φορά και ανά μία στο τέλος κάθε μήνα, αν κρίνεται αναγκαίο από το Διευθυντή του Σχολείου και έκτακτα στην παρουσία του ενός τρίτου (1/3) των μελών του Συλλόγου όποτε το ζητήσει ο Διευθυντής ή με έγγραφο τους στο οποίο αναφέρεται το θέμα.
Οι τακτικές μηνιαίες συνεδριάσεις διεξάγονται μετά την κανονική λήξη των μαθημάτων ή πριν, αν γίνονται κατά την περίοδο που δεν διεξάγονται μαθήματα· οι έκτακτες συνεδριάσεις διεξάγονται κατά τρόπο και χρόνο, ώστε να μην χάνεται διδακτικός χρόνος για τους μαθητές.
Στις συνεδριάσεις του καθηγητικού συλλόγου προεδρεύει ο Διευθυντής ή, όταν αυτός κωλύεται, Βοηθός Διευθυντής Α' ή Βοηθός Διευθυντής που ορίζεται από το Διευθυντή του σχολείου· σε περίπτωση απουσίας και των Βοηθών Διευθυντών Α' ή των Βοηθών Διευθυντών, προεδρεύει ο αρχαιότερος καθηγητής που δικαιούται σύμφωνα με τα οικεία σχέδια υπηρεσίας να προαχθεί στη θέση του Βοηθού Διευθυντή.
Η πρόσκληση των μελών του συλλόγου και η γνωστοποίηση των θεμάτων ημερήσιας διάταξης στις τακτικές συνεδριάσεις γίνεται γραπτώς δύο (2) τουλάχιστον ημέρες πριν από την ημέρα της συνεδρίασης· δεν απαιτείται πρόσκληση των μελών, όταν πρόκειται να συνεχιστεί συζήτηση που είχε διακοπεί σε προηγούμενη συνεδρίαση και είχε οριστεί η ημερομηνία για επανάληψη της.
Με την έναρξη της συνεδρίας στις τακτικές συνεδριάσεις μπορεί να εγγραφεί στην ημερήσια διάταξη νέο θέμα, εφόσον αυτό ζητηθεί γραπτώς από την πλειοψηφία των παρόντων μελών του συλλόγου.
Για να είναι έγκυρη η απόφαση του καθηγητικού συλλόγου, απαιτείται απλή πλειοψηφία των παρόντων μελών του και σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η άποψη με την οποία τάσσεται ο πρόεδρος ή ο προεδρεύων.
Κάθε απόφαση καταχωρίζεται στο βιβλίο πράξεων του συλλόγου και πρέπει να είναι απόλυτα αιτιολογημένη· καταχωρίζεται επίσης περιληπτικά η άποψη της μειοψηφίας, εφόσον αυτό ζητηθεί.
Η ψηφοφορία είναι φανερή· μυστική ψηφοφορία αποφασίζεται από την πλειοψηφία των παρόντων μελών του συλλόγου:
Νοείται ότι η διαδικασία της φανερής ψηφοφορίας γίνεται διά της ανατάσεως της χειρός.
Τα πρακτικά επικυρώνονται στην επόμενη συνεδρία του συλλόγου και υπογράφονται από τον πρόεδρο και το γραμματέα.
Ο σύλλογος βρίσκεται σε απαρτία, όταν είναι παρόντα τουλάχιστον τα μισά συν ένα (1) από τα μέλη του· η απουσία μέλους από τις συνεδριάσεις πρέπει να είναι απόλυτα δικαιολογημένη.
Στην τακτική συνεδρία στην αρχή της σχολικής χρονιάς ο καθηγητικός σύλλογος:
εγκρίνει την κατανομή των μαθημάτων στο διδακτικό προσωπικό που γίνεται σύμφωνα με την παράγραφο (19) του Κανονισμού 26, τον κατάλογο των υπευθύνων των τμημάτων, το πρόγραμμα εφημερίας των καθηγητών και ορίζει τα μέλη των συμβουλίων και επιτροπών, όπως Πειθαρχικό Συμβούλιο, Συμβουλευτική Επιτροπή, επιτροπή εκδηλώσεων, εκδρομών, εκδόσεων, προνοίας:
Νοείται ότι, στη διαδικασία κατακύρωσης προσφορών για την εκτύπωση του περιοδικού ή της εφημερίδας του σχολείου, συμμετέχει εκπρόσωπος του Συνδέσμου Γονέων:
Νοείται περαιτέρω ότι, στην επιτροπή πρόνοιας συμμετέχει ως παρατηρητής ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Συνδέσμου Γονέων·
εκλέγει μέχρι τρεις (3) εκπροσώπους του στο συμβούλιο διεύθυνσης του σχολείου·
επιλέγει τους σημαιοφόρους και παραστάτες από τους μαθητές της τελευταίας τάξης του σχολείου με κριτήρια το ήθος, την επίδοση και τη διαγωγή.
Ο Καθηγητικός Σύλλογος-
(α) επιβάλλει στους μαθητές τα προβλεπόμενα από τις ισχύουσες διατάξεις παιδαγωγικά μέτρα·
(β) χαρακτηρίζει στο τέλος κάθε τετραμήνου τη διαγωγή των μαθητών και στο τέλος της σχολικής χρονιάς αποφασίζει για τον γενικό χαρακτηρισμό της διαγωγής, τεκμηριώνοντας τις αποφάσεις του με συγκεκριμένα στοιχεία και οπωσδήποτε αιτιολογημένα·
(γ) επικυρώνει τις απουσίες των μαθητών, όπως επίσης και για την προαγωγή, απόλυση, παραπομπή σε ανεξέταση ή απόρριψη τους στο τέλος του διδακτικού έτους, με βάση τα σχετικά στοιχεία και τη βαθμολογία που έχει καταχωριστεί στα οικεία βιβλία ή/και αρχείο και σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις·
(δ) αποφασίζει για την πραγματοποίηση όλων των εκδρομών των μαθητών και άλλων εκδηλώσεων, λαμβάνοντας υπόψη τη διαδικασία που προβλέπει ο σχετικός κανονισμός για τα μαθητικά συμβούλια·
(ε) ορίζει καθηγητή φιλόλογο ή άλλο καθηγητή κατά την κρίση του Διευθυντή, ως μέλος της επιτροπής εκδόσεων για τη συμπαράσταση και βοήθεια στην έκδοση εντύπων από τη συντακτική επιτροπή των μαθητών·
(στ) επικυρώνει το πρόγραμμα της τακτικής ενημέρωσης των γονέων και κηδεμόνων κατά τη διάρκεια του εργάσιμου χρόνου, σε μόνιμη και σταθερή βάση σχετικά με τη φοίτηση, την επίδοση και τη διαγωγή των μαθητών·
(ζ) αποφασίζει για την επίδοση των δελτίων προόδου στους γονείς και στους κηδεμόνες σε μη εργάσιμο χρόνο·
(η) μπορεί να πραγματοποιεί, ύστερα από απόφαση του, κοινές συνεδριάσεις με το Σύνδεσμο Γονέων και Κηδεμόνων μετά από γραπτό σχετικό αίτημα του διοικητικού συμβουλίου του συνδέσμου προς τη διεύθυνση του σχολείου ή και με το Κ.Μ.Σ., για θέματα σχετικά με τη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας του σχολείου· στις συνεδριάσεις αυτές μπορεί να προσκαλείται και εκπρόσωπος της σχολικής εφορείας, εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο από το σύλλογο.
Στις συνεδρίες του καθηγητικού συλλόγου παρευρίσκονται και εκπρόσωποι του Κ.Μ.Σ., αν το ζητήσει ο καθηγητικός σύλλογος ή το Κ.Μ.Σ. Το αίτημα του Κ.Μ.Σ. υποβάλλεται γραπτώς δύο (2) εργάσιμες ημέρες πριν από τη συνεδρία του καθηγητικού συλλόγου προς το συμβούλιο διεύθυνσης του σχολείου, για έγκριση.
Καθήκοντα και ευθύνες Διευθυντών
26.
Τηρουμένων των διατάξεων των οικείων σχεδίων υπηρεσίας, ο Διευθυντής έχει τη γενική ευθύνη για την ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία του σχολείου που διευθύνει. Στο έργο του αυτό έχει τη συνδρομή των Βοηθών Διευθυντών Α', των Βοηθών Διευθυντών και όλου του διδακτικού και υπαλληλικού προσωπικού του σχολείου.
Ο Διευθυντής παραμένει όλες τις εργάσιμες ημέρες και ώρες στο σχολείο. Τον Διευθυντή, όταν απουσιάζει, αντικαθιστά κατά προτεραιότητα ο αρχαιότερος στη θέση Βοηθός Διευθυντής Α' ή, σε περίπτωση που δεν υπάρχει Βοηθός Διευθυντής Α', τον αντικαθιστά ο αρχαιότερος Βοηθός Διευθυντής.
Στις περιπτώσεις όπου δεν υπάρχει Διευθυντής, ορίζεται από τον οικείο Διευθυντή Τμήματος, Διευθύνων, ο οποίος ασκεί τα καθήκοντα του Διευθυντή.
Ο Διευθυντής εκπροσωπεί το σχολείο στις σχέσεις του με την πολιτεία, το Υπουργείο, τη Σχολική Εφορεία, το Σύνδεσμο Γονέων, τα άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα, την Εκκλησία, τις Αστυνομικές και Στρατιωτικές Αρχές και τους άλλους κοινωνικούς οργανισμούς και παράγοντες.
Ο Διευθυντής διεξάγει και υπογράφει την αλληλογραφία του σχολείου με τις εκπαιδευτικές αρχές και άλλους φορείς, ενημερώνει το Επαρχιακό Γραφείο Μέσης Εκπαίδευσης ή τη Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης έγκαιρα για τις ανάγκες και τα προβλήματα που παρουσιάζονται στη λειτουργία του σχολείου και για κάθε παράλειψη ή αμέλεια των διδασκόντων, εφόσον πρώτα τους ενημερώσει. Ο Διευθυντής υποχρεούται επίσης να διαβιβάζει στην αρμόδια αρχή οποιαδήποτε υπηρεσιακά έγγραφα ή επιστολές υποβάλλονται από καθηγητές ή εκπαιδευτές σε αυτή.
Ο Διευθυντής υποβάλλει στο Επαρχιακό Γραφείο Μέσης Εκπαίδευσης ή στη Δ.Μ.Τ.Ε.Ε, μόλις συμπληρωθούν οι εγγραφές των μαθητών, κατάσταση στην οποία φαίνεται ο συνολικός αριθμός των μαθητών, ο αριθμός των τμημάτων και οι διδακτικές κατά μάθημα περίοδοι ανάγκες, και, μόλις λήξουν οι κανονικές εργασίες της σχολικής χρονιάς, συνοπτική έκθεση των πεπραγμένων και τυχόν παρατηρήσεις, προβλήματα και εισηγήσεις.
Ο Διευθυντής, εφόσον έχει την κατ' αρχήν έγκριση του συμβουλίου διεύθυνσης για την αποδοχή δωρεάς προς το σχολείο, ενημερώνει τον Επαρχιακό Π.Λ.Ε. ή το Διευθυντή Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για τις περαιτέρω νενομισμένες διαδικασίες έγκρισης· στις περιπτώσεις που αφορούν μηχανογραφικό εξοπλισμό γίνεται έλεγχος συμβατότητας με τον υφιστάμενο εξοπλισμό του σχολείου:
Νοείται ότι, σε καμιά περίπτωση δεν γίνεται οποιαδήποτε διαφήμιση του οργανισμού ή του ατόμου που προσφέρει τη δωρεά.
Για επισκέψεις στο σχολείο μελών της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού της Βουλής των Αντιπροσώπων, εκπροσώπων πρεσβειών, οργανισμών, υπηρεσιών και άλλων φορέων υποβάλλεται γραπτό αίτημα έγκρισης προς την αρμόδια αρχή.
Προκειμένου για σχολεία Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης, ο Διευθυντής συνεργάζεται με τη Σχολική Εφορεία για τη βελτίωση των συνθηκών μάθησης και εργασίας, την επίλυση των προβλημάτων του σχολείου και υποβάλλει σ' αυτήν και στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού έγκαιρα τις ανάγκες του σχολείου σε θέματα στεγαστικού χώρου, εξοπλισμού του σχολείου και εμπλουτισμού των εργαστηρίων, των εποπτικών μέσων, της βιβλιοθήκης και των αθλητικών χώρων.
Για σχολεία Τεχνικής Εκπαίδευσης, ο Διευθυντής υποβάλλει τις ανάγκες του σχολείου στο Διευθυντή Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης υπό τη μορφή προϋπολογισμού.
Ο Διευθυντής εποπτεύει και αξιολογεί, πέραν του εκπαιδευτικού προσωπικού, το λοιπό προσωπικό της σχολικής μονάδας και υποβάλλει σχετική έκθεση αξιολόγησης.
Ο Διευθυντής φροντίζει να διατηρούνται καθαρά, καλαίσθητα και σε καλή κατάσταση το σχολικό κτήριο και οι σχολικοί χώροι.
Ο Διευθυντής φροντίζει, ώστε τα σχολικά έπιπλα και σκεύη, τα διδακτικά όργανα, οι διδακτικές συλλογές και τα βιβλία των βιβλιοθηκών να καταγράφονται στα οικεία βιβλία περιουσίας του σχολείου και να διατηρούνται σε καλή κατάσταση. Ο Διευθυντής μεριμνά, ώστε, με τη λήξη των μαθημάτων, να γίνεται από τους διδάσκοντες έλεγχος, καταγραφή και υποβολή της κατάστασης ελλειμμάτων ή πλεονασμάτων των εργαστηρίων, των ειδικών και λοιπών αιθουσών του σχολείου.
Ο Διευθυντής έχει την ευθύνη για-
την προμήθεια των αναγκαίων, για τη λειτουργία των εργαστηρίων, υλικών και άλλου εξοπλισμού, σύμφωνα με τις ισχύουσες διαδικασίες και κανονισμούς και με βάση τα εγκρινόμενα κονδύλια στον Προϋπολογισμό της Δημοκρατίας·
τον περιοδικό έλεγχο της κινητής περιουσίας των εργαστηρίων·
τη συντήρηση των σχολικών κτηρίων, των μηχανημάτων και του υπόλοιπου εξοπλισμού των εργαστηρίων·
Για τις Τεχνικές Σχολές, ο Διευθυντής έχει την ευθύνη για-
τον έλεγχο των διάφορων κονδυλίων του Τακτικού Προϋπολογισμού του σχολείου·
τη διατήρηση και τον έλεγχο της κεντρικής αποθήκης του σχολείου· και
το εργατικό και υπαλληλικό προσωπικό του σχολείου.
Ο Διευθυντής συνεργάζεται με το Συμβούλιο του Συνδέσμου Γονέων και συμμετέχει σε συνεδρίες του, εφόσον προσκληθεί, καθώς και ενημερώνει για τυχόν εγκυκλίους ή επιστολές που αφορούν το Σύνδεσμο Γονέων του σχολείου του, εφόσον ζητηθεί από την αρμόδια αρχή.
Ο Διευθυντής έχει τακτική επαφή με τους γονείς ή τους κηδεμόνες με σκοπό την ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας σχολείου και οικογένειας, ώστε να ασκείται κοινή εποικοδομητική προσπάθεια για την επίλυση προβλημάτων που ανακύπτουν και την ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή και την κοινωνικοποίηση του.
Ο Διευθυντής ανακοινώνει έγκαιρα και γραπτώς στους γονείς ή κηδεμόνες των μαθητών τα επιβαλλόμενα παιδαγωγικά μέτρα και ενημερώνει τους γονείς ή τους κηδεμόνες στο τέλος κάθε τετραμήνου για θέματα φοίτησης, διαγωγής και επίδοσης των παιδιών τους.
Ο Διευθυντής συνεργάζεται με τον σχολίατρο ή με άλλη αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου για θέματα που αφορούν στην υγεία, συμπεριλαμβανόμενης και της ψυχικής υγείας, στην ασφάλεια των μαθητών και στην υγιεινή και ασφαλή κατάσταση της σχολικής μονάδας και λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα για την υλοποίηση των σχετικών υποδείξεων.
Ο Διευθυντής συνεργάζεται με την Εκκλησία, τις πολιτικές, δημοτικές και αστυνομικές αρχές για θέματα που αφορούν στην ηθικοπνευματική ανάπτυξη των μαθητών και της κοινότητας.
Ο Διευθυντής προωθεί με εισηγήσεις και ενέργειες του τις προσπάθειες των εκπαιδευτικών, του ευρύτερου κοινού και των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου, ώστε να εξασφαλίζονται σε κάθε παιδί μεγαλύτερες δυνατότητες για τη φυσική, πνευματική, κοινωνική, ηθική εκπαίδευση του και την ψυχική του υγεία.
Ο Διευθυντής ανακοινώνει στο προσωπικό του σχολείου τις εκάστοτε ισχύουσες εκπαιδευτικές και διοικητικές διατάξεις, νόμους, κανονισμούς, εγκυκλίους και τις σχετικές αποφάσεις και οδηγίες των προϊστάμενων αρχών και κοινοποιεί στους ενδιαφερόμενους τα αναφερόμενα σ' αυτούς έγγραφα.
Σε συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους καθηγητές και τους Βοηθούς Διευθυντές της ειδικότητας, ο Διευθυντής κατανέμει στο διδακτικό προσωπικό τα μαθήματα των διάφορων ειδικοτήτων και τάξεων με τρόπο που να εξυπηρετούνται τα συμφέροντα των μαθητών και του σχολείου γενικά και να ικανοποιούνται οι κλίσεις και τα ενδιαφέροντα, κατά το δυνατό, των διδασκόντων και αναθέτει και επιβλέπει τον καταρτισμό του ωρολογίου προγράμματος και των αναπληρώσεων του σχολείου.
Ο Διευθυντής φροντίζει, ώστε να αναπτυχθεί ανάμεσα στους καθηγητές και το υπόλοιπο προσωπικό του σχολείου πνεύμα συναδελφικότητας, αλληλοσεβασμού και αρμονικής συνεργασίας.
Ο Διευθυντής μεριμνά για την εξασφάλιση ευκαιριών στο προσωπικό του σχολείου για επαγγελματική ενημέρωση και επιμόρφωση.
Ο Διευθυντής διενεργεί τακτικές επιθεωρήσεις σε προσυνεννόηση με τον καθηγητή τουλάχιστο μία (1) ημέρα νωρίτερα με σκοπό την καθοδήγηση, το συντονισμό, τον έλεγχο και την αξιολόγηση της εργασίας των καθηγητών, τον έλεγχο της προόδου των μαθητών και τη συμμόρφωση τους με τους σχολικούς κανονισμούς.
Ο Διευθυντής συγκαλεί τον καθηγητικό σύλλογο σε συνεδρίες σε τακτή ημέρα και ώρα, τακτικά μία (1) φορά τον μήνα, αν κρίνεται αναγκαίο, και έκτακτα κάθε φορά που παρουσιάζεται ανάγκη ή το ζητήσει γραπτώς το 1/3 των μελών του καθηγητικού συλλόγου.
Ο Διευθυντής καλεί σε σύσκεψη τουλάχιστο μία (1) φορά την εβδομάδα τη διευθυντική ομάδα του σχολείου για την εξέταση των τρεχόντων προβλημάτων του σχολείου, τον προγραμματισμό και την εκτίμηση της εργασίας και της λειτουργίας του σχολείου.
Ο Διευθυντής καλεί σε σύσκεψη τουλάχιστο μία (1) φορά το μήνα τους συντονιστές ειδικοτήτων για την εκτίμηση της εργασίας τους και την αντιμετώπιση προβλημάτων.
Ο Διευθυντής διενεργεί, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις, τις εγγραφές ή μετεγγραφές των μαθητών και ρυθμίζει τη διεξαγωγή των διάφορων εξετάσεων, γραπτών δοκιμασιών, σχολικών εορτασμών, εκδρομών, επισκέψεων, ομίλων και άλλων σχολικών δραστηριοτήτων.
Ο Διευθυντής μεριμνά για την εξασφάλιση της πειθαρχίας και της ευπρεπούς συμπεριφοράς και εμφάνισης των μαθητών.
Ο Διευθυντής μεριμνά, ώστε να μην υπάρχει κομματική ή άλλη παρέμβαση στη λειτουργία του σχολείου.
Ο Διευθυντής παρακολουθεί την οργάνωση πνευματικών και αθλητικών δραστηριοτήτων των μαθητών και συνεργάζεται με τα μαθητικά συμβούλια για την προώθηση των σκοπών τους.
Ο Διευθυντής ελέγχει τη λειτουργία του σχολικού κυλικείου.
Ο Διευθυντής οργανώνει και ελέγχει την ομαλή λειτουργία του μαθητικού συσσιτίου.
Ο Διευθυντής έχει την ευθύνη έκδοσης μαθητικής εφημερίδας και περιοδικού, στα οποία προβάλλονται οι πιο αξιόλογες εργασίες των μαθητών, η ζωή και η δράση του σχολείου.
Ο Διευθυντής μεριμνά, ώστε τα βιβλία του σχολικού αρχείου να ενημερώνονται με ακριβή στοιχεία για τον κάθε μαθητή.
Ο Διευθυντής φροντίζει να τηρούνται με τάξη και ακρίβεια τα υπηρεσιακά βιβλία του σχολικού αρχείου, τα οποία καθορίζονται από εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.
Ο Διευθυντής φροντίζει να φυλάγονται σε ιδιαίτερους φακέλους τα κείμενα των εκπαιδευτικών διατάξεων, τα εισερχόμενα έγγραφα και τα αντίγραφα των εξερχόμενων· τα κατά τετράμηνο διαγωνίσματα φυλάσσονται μέχρι την 31η Αυγούστου και τα γραπτά, τα κατά τετράμηνο προαγωγικών, απολυτήριων και κατατακτήριων εξετάσεων, φυλάσσονται μέχρι το τέλος της επόμενης σχολικής χρονιάς.
Όταν ο Διευθυντής μετατεθεί, μετακινηθεί, αφυπηρετήσει ή απαλλαγεί με οποιονδήποτε τρόπο από τα καθήκοντα του, παραδίδει με πρακτικό, που καταχωρίζεται στο βιβλίο πράξεων του συλλόγου, το αρχείο του σχολείου και τον εξοπλισμό του, με βάση τα οικεία βιβλία, στον διάδοχο του ή, αν αυτό δεν είναι δυνατόν, στο αρχαιότερο ή άλλο Βοηθό Διευθυντή· το βιβλίο περιουσίας προσυπογράφεται από αυτόν που παραδίνει και από αυτόν που παραλαμβάνει· σε περίπτωση που η παράδοση στα πιο πάνω πρόσωπα δεν είναι δυνατή, η παράδοση γίνεται στον πρόεδρο της Σχολικής Εφορείας και στην περίπτωση των Τεχνικών Σχολών σε εκπρόσωπο του Υπουργείου.
Ο Διευθυντής παρακολουθεί την πρόοδο της επιστήμης του και της σύγχρονης παιδαγωγικής και εκπαιδευτικής διοίκησης και ενημερώνεται για τις νεότερες μεθόδους που θα καταστήσουν το έργο του πιο αποτελεσματικό.
Ο Διευθυντής έχει την ευθύνη της διαχείρισης του ταμείου Διευθυντή, σύμφωνα με τις πρόνοιες του περί Σχολικών Εφορειών Νόμου, καθώς και του ταμείου προνοίας:
Νοείται ότι το ταμείο Διευθυντή εφαρμόζεται στα γυμνάσια και στα λύκεια.
Συμβούλιο Διεύθυνσης
27.
Το Συμβούλιο Διεύθυνσης απαρτίζεται από το Διευθυντή, τους Βοηθούς Διευθυντές Α' και τους Βοηθούς Διευθυντές και μέχρι τρεις (3) εκπροσώπους του καθηγητικού συλλόγου και τρεις (3) εκπροσώπους του μαθητικού συμβουλίου.
Το Συμβούλιο Διεύθυνσης συνέρχεται μία (1) φορά τουλάχιστον το μήνα υπό τηνπροεδρία του Διευθυντή και οι αποφάσεις του καταγράφονται σε ειδικό βιβλίο.
Ο ρόλος του Συμβουλίου Διεύθυνσης είναι συμβουλευτικός και βοηθά το Διευθυντή στο έργο του.
Το Συμβούλιο Διεύθυνσης επιλαμβάνεται έκτακτων γενικών και ειδικών προβλημάτων που αφορούν την οργάνωση, διοίκηση και ομαλή λειτουργία του σχολείου. Επιλαμβάνεται επίσης γραπτών εισηγήσεων που υποβάλλονται εκ μέρους του Κεντρικού Μαθητικού Συμβουλίου και των εκπροσώπων του καθηγητικού συλλόγου.
Διευθυντική Ομάδα
28.
Η Διευθυντική Ομάδα απαρτίζεται από το Διευθυντή, τους Βοηθούς Διευθυντές Α' και τους Βοηθούς Διευθυντές του Σχολείου.
Η Διευθυντική Ομάδα συνέρχεται μία (1) φορά την εβδομάδα και εξετάζει προβλήματα που αναφύονται στο σχολείο σε σχέση με την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και οι αποφάσεις της καταγράφονται σε ειδικό βιβλίο τήρησης πρακτικών.
Καθήκοντα και αρμοδιότητες Βοηθών Διευθυντών Α' και Βοηθών Διευθυντών
29.
Τηρουμένων των διατάξεων των οικείων σχεδίων υπηρεσίας, τόσο ο Βοηθός αρμοδιότητες Βοηθών Διευθυντής Α' όσο και ο Βοηθός Διευθυντής συνδράμει το Διευθυντή στο έργο του, για την ομαλή, αποδοτική και αποτελεσματική διοίκηση και λειτουργία του σχολείου· προς τούτο
(α) μετέχει στο Συμβούλιο Διεύθυνσης και στη Διευθυντική Ομάδα·
(β) αναλαμβάνει καθήκοντα που του ανατίθενται από το Διευθυντή του σχολείου, σύμφωνα με τις πρόνοιες σχετικών εγκυκλίων που εκδίδονται από την αρμόδια αρχή και εκτελεί οποιαδήποτε άλλα καθήκοντα του ανατεθούν για το συμφέρον των μαθητών, του σχολείου και της εκπαίδευσης·
(γ) μετέχει ενεργά σε όλες τις εργασίες, εκδηλώσεις και δραστηριότητες του σχολείου·
(δ) φροντίζει, ώστε να αναπτυχθεί ανάμεσα στο προσωπικό του σχολείου πνεύμα συναδελφικότητας, αλληλοσεβασμού και αρμονικής συνεργασίας· λειτουργεί ως σύνδεσμος μεταξύ του Διευθυντή και του υπόλοιπου εκπαιδευτικού προσωπικού του σχολείου, υποβοηθώντας στην ανάπτυξη των διαπροσωπικών επαγγελματικών σχέσεων στο σχολικό χώρο·
(ε) επιβάλλει τα παιδαγωγικά μέτρα σύμφωνα με το Παράρτημα I·
(στ) έχει την ευθύνη σε τομείς δραστηριοτήτων του σχολείου που του αναθέτει ο Διευθυντής και προς τούτο συνεργάζεται με τα άλλα μέλη της Διευθυντικής Ομάδας και τους καθηγητές/εκπαιδευτές του σχολείου·
(ζ) αναλαμβάνει διδακτικά καθήκοντα, στα πλαίσια του ωρολογίου και του αναλυτικού προγράμματος·
(η) παραμένει στο σχολείο σε όλες τις εργάσιμες ώρες και αναπληρώνει το Διευθυντή του σχολείου·
(θ) ενημερώνεται για την αλληλογραφία του σχολείου και φροντίζει για την προώθηση των εγγράφων στο εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου·
(ι) μεριμνά για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου μέσα στο πλαίσιο των καθηκόντων που έχει αναλάβει ή του έχουν ανατεθεί·
(ια) ετοιμάζει και υποβάλλει με την έναρξη της σχολικής χρονιάς προς τη Διεύθυνση του σχολείου ετήσιο προγραμματισμό δράσεων και ενεργειών που έχουν σχέση με τα καθήκοντα που του έχουν ανατεθεί ή έχει αναλάβει με την έγκριση της διεύθυνσης·
(ιβ) υποβάλλει στο τέλος της σχολικής χρονιάς σχετική έκθεση προς τη διεύθυνση του σχολείου για τις δράσεις και τις ενέργειες που απορρέουν από τα καθήκοντα του και βοηθά στη σύνταξη της έκθεσης λειτουργίας του σχολείου στους τομείς της αρμοδιότητας του· και
(ιγ) παρίσταται/συμμετέχει σε διάφορες εκδηλώσεις στις οποίες εκπροσωπείται το σχολείο.
Ο Διευθυντής κατανέμει στους Βοηθούς Διευθυντές Α' καθήκοντα παιδαγωγικού συμβούλου, υπεύθυνου του προγράμματος Δ.Δ.Κ. και υπεύθυνου τομέα, σύμφωνα με τις πρόνοιες σχετικών εγκυκλίων, που εκδίδονται από την αρμόδια αρχή.
Σε περίπτωση ανάθεσης καθηκόντων παιδαγωγικού Συμβούλου, πέραν των καθηκόντων που προνοεί το οικείο σχέδιο υπηρεσίας, ο Διευθυντής μπορεί να αναθέσει στο Βοηθό Διευθυντή Α' οποιαδήποτε άλλα καθήκοντα συνάδουν με τον τομέα που έχει αναλάβει.
Ο Βοηθός Διευθυντής Α' - Παιδαγωγικός Σύμβουλος-
είναι υπεύθυνος για την προώθηση των στόχων της σχολικής χρονιάς και των ειδικών στόχων της σχολικής μονάδας·
οργανώνει την ενδοσχολική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη σχολική μονάδα, σεμινάρια επιθεωρητών, διήμερο του εκπαιδευτικού, επιστημονικά συνέδρια και σεμινάρια, ημερίδες, διαλέξεις, δειγματικές διδασκαλίες, πρόγραμμα μεντόρων και όποιες άλλες επιμορφωτικές δράσεις παρέχουν ευκαιρίες για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών·
έχει την ευθύνη για την οργάνωση και το συντονισμό των δράσεων που προνοεί η εφαρμογή του προγράμματος επαγγελματικής μάθησης, τη διερεύνηση αναγκών της σχολικής μονάδας και του διδακτικού προσωπικού, τον καταρτισμό προγράμματος επιμορφωτικών δράσεων, την επιλογή επιμορφωτών, υποβολή-έγκριση προγράμματος από τον καθηγητικό σύλλογο, αξιολόγηση και ανατροφοδότηση· και
έχει την ευθύνη για τη διοργάνωση δράσεων παιδαγωγικού χαρακτήρα που εμπλουτίζουν το πρόγραμμα και τις μαθησιακές εμπειρίες των μαθητών, το τριήμερο ή διήμερο ή εβδομάδα εργασίας μαθητών, τα μαθητικά συνέδρια και τις ημερίδες, τις εκπαιδευτικές επισκέψεις και το εκπαιδευτικό μέρος των εκδρομών, διαλέξεις από ειδικούς επιστήμονες, επαγγελματίες, λογοτέχνες, ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών.
Σε περίπτωση ανάθεσης καθηκόντων υπεύθυνου προγράμματος Δ.Δ.Κ., πέραν των καθηκόντων που προνοεί το οικείο σχέδιο υπηρεσίας, ο Διευθυντής μπορεί να αναθέσει στο Βοηθό Διευθυντή Α' οποιαδήποτε άλλα καθήκοντα συνάδουν με τον τομέα που έχει αναλάβει.
Ο Βοηθός Διευθυντής Α-Υπεύθυνος Δ.Δ.Κ.-
(α) έχει την ευθύνη για την ανάπτυξη της δημιουργικής απασχόλησης των μαθητών μέσα από την κατάρτιση, παρακολούθηση, συντονισμό και αξιολόγηση του προγράμματος Δ.Δ.Κ.·
(β) εποπτεύει τη λειτουργία του Κεντρικού Μαθητικού Συμβουλίου και των συμβουλίων τμημάτων·
(γ) έχει την ευθύνη της επιτροπής καλλιτεχνικών εκδηλώσεων και της οργάνωσης της θεατρικής παράστασης και των καλλιτεχνικών εκδηλώσεων του σχολείου·
(δ) έχει τη γενική ευθύνη οργάνωσης και λειτουργίας των ελεύθερων δραστηριοτήτων/ομίλων·
(ε) καταρτίζει πρόγραμμα εκδρομών, επισκέψεων και εκκλησιασμών των μαθητών·
(στ) έχει τη γενική ευθύνη για τους φακέλους επιτευγμάτων (Portfolio) των μαθητών·
(ζ) έχει τη γενική ευθύνη για την οργάνωση, το περιεχόμενο και την επιτήρηση των περιόδων δημιουργικής απασχόλησης σε συνεργασία με τον Βοηθό Διευθυντή Α' - υπεύθυνο τομέα·
(η) έχει την εποπτεία της επιτροπής έκδοσης περιοδικού, δημοσιεύσεων, σχολικής εφημερίδας και της ιστοσελίδας του σχολείου·
(θ) εποπτεύει την ετοιμασία εσωτερικών κανονισμών του σχολείου που εκπονούνται από την επιτροπή εσωτερικών κανονισμών·
(ι) έχει την ευθύνη της επιτροπής κοινωνικής αγωγής και πρόνοιας· και
(ια) έχει την ευθύνη της διοργάνωσης της αιμοδοσίας.
Σε περίπτωση ανάθεσης καθηκόντων υπεύθυνου τομέα, πέραν των καθηκόντων που προνοεί το οικείο σχέδιο υπηρεσίας, ο Διευθυντής μπορεί να αναθέσει στο Βοηθό Διευθυντή Α' οποιαδήποτε άλλα καθήκοντα συνάδουν με τον τομέα που έχει αναλάβει. Ο Βοηθός Διευθυντής Α' - Υπεύθυνος Τομέα-
(α) έχει την ευθύνη οργάνωσης/διοίκησης των εργαστηρίων, των ειδικών αιθουσών και των άλλων εξειδικευμένων και μη χώρων του σχολείου·
(β) είναι υπεύθυνος για την υλικοτεχνική υποδομή, τον εξοπλισμό και τη χρήση και αξιοποίηση όλων των σχολικών χώρων·
(γ) έχει την εποπτεία της εκπόνησης του ωρολογίου προγράμματος και του προγράμματος στέγασης των τμημάτων·
(δ) έχει την ευθύνη εκπόνησης του προγράμματος συντονισμού/συνάντησης των παιδαγωγικών ομάδων, σε συνεργασία με τον παιδαγωγικό σύμβουλο·
(ε) έχει την ευθύνη εκπόνησης του προγράμματος αναπληρώσεων-δημιουργικής απασχόλησης σε συνεργασία με το Βοηθό Διευθυντή Α'-υπεύθυνο προγράμματος Δ.Δ.Κ.·
(στ) έχει την ευθύνη εκπόνησης των προγραμμάτων εφημερεύσεων και εγγραφών·
(ζ) εποπτεύει τη διαδικασία της επιλογής μαθημάτων και κατευθύνσεων από τους μαθητές, σε συνεργασία με την Υπηρεσία Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής·
(η) έχει την ευθύνη εκπόνησης του προγράμματος των εξετάσεων, ανεξετάσεων, εξετάσεων μετάταξης, κατατακτηρίων εξετάσεων και οποιωνδήποτε εξετάσεων και διαγωνισμών διενεργούνται στο σχολείο, καθώς και το πρόγραμμα των επιτηρήσεων·
(θ) έχει την ευθύνη ετοιμασίας των εκπαιδευτικών αναγκών του σχολείου·
(ι) εποπτεύει τον προγραμματιστή και το βοηθό προγραμματιστή του σχολείου·
(ια) έχει την ευθύνη για την εκπόνηση στατιστικών μελετών για τα μαθησιακά αποτελέσματα μαθητών ή και για άλλα θέματα που αποφασίζει η διεύθυνση του σχολείου· και
(ιβ) έχει την ευθύνη της επιτροπής ασφάλειας και υγείας του σχολείου.
Ο Διευθυντής του σχολείου ορίζει Βοηθούς Διευθυντές και καθηγητές που συνδράμουν στο έργο των Βοηθών Διευθυντών Α' και κατανέμει στους Βοηθούς Διευθυντές Α' οποιαδήποτε άλλα καθήκοντα κρίνει ο ίδιος ότι συμβάλλουν στην αποδοτική και αποτελεσματική διοίκηση και στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
Ο Διευθυντής κατανέμει στους Βοηθούς Διευθυντές καθήκοντα διοικητικά ή/και συντονιστικά, σύμφωνα με τις πρόνοιες σχετικών εγκυκλίων που εκδίδονται από την αρμόδια αρχή.
Ο Βοηθός Διευθυντής-
αναλαμβάνει την τήρηση των πρακτικών των συνεδριών της διευθυντικής ομάδας και του συμβουλίου διεύθυνσης, την τήρηση ημερολογίου του σχολείου και άλλων εγγράφων που αφορούν στη λειτουργία του σχολείου·
έχει τη ευθύνη σε τομείς δραστηριοτήτων του σχολείου που του αναθέτει ο Διευθυντής σε συνεργασία με τον Β.Δ Α'· και
μεριμνά για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, μέσα στο πλαίσιο των καθηκόντων που του έχουν ανατεθεί.
Σε περίπτωση ανάθεσης καθηκόντων διοικητικού Βοηθού Διευθυντή, πέραν των καθηκόντων που προνοεί το οικείο σχέδιο υπηρεσίας, ο Διευθυντής μπορεί να αναθέσει στον Βοηθό Διευθυντή οποιαδήποτε άλλα καθήκοντα συνάδουν με τη διοικητική ευθύνη των τμημάτων που αναλαμβάνει. Ο διοικητικός Βοηθός Διευθυντής-
(α) έχει τη διοικητική ευθύνη των τμημάτων που του ανατίθενται από το Διευθυντή·
(β) μεριμνά για την εφαρμογή των εσωτερικών κανονισμών του σχολείου από τους μαθητές των τμημάτων των οποίων έχει τη διοικητική ευθύνη·
(γ) επιλαμβάνεται ζητημάτων που αφορούν την ομαλή λειτουργία των τμημάτων των οποίων έχει τη διοικητική ευθύνη και συνεργάζεται στενά με τον υπεύθυνο καθηγητή του τμήματος·
(δ) εφαρμόζει τις πρόνοιες της νομοθεσίας για την επιβολή παιδαγωγικών μέτρων στους μαθητές των τμημάτων των οποίων έχει τη διοικητική ευθύνη·
(ε) παρακολουθεί και διαχειρίζεται, σε συνεργασία με τους υπεύθυνους καθηγητές των τμημάτων των οποίων έχει τη διοικητική ευθύνη, το θέμα των απουσιών των μαθητών·
(στ) ενημερώνει τον καθηγητικό σύλλογο για τυχόν παραπτώματα των μαθητών των τμημάτων των οποίων έχει τη διοικητική ευθύνη και δύναται να εισηγηθεί κατά τις συνεδρίες του το χαρακτηρισμό διαγωγής, δεόντως αιτιολογημένο και τεκμηριωμένο·
(ζ) επικοινωνεί έγκαιρα, προφορικά ή με επιστολή υπογεγραμμένη από τον ίδιο και από τον Διευθυντή του σχολείου, με τους γονείς ή κηδεμόνες των μαθητών των τμημάτων των οποίων έχει τη διοικητική ευθύνη για θέματα διαγωγής, φοίτησης, επίδοσης και για προσωπικά προβλήματα των μαθητών του· στις περιπτώσεις θεμάτων που άπτονται των απουσιών των μαθητών, η επιστολή συνυπογράφεται από τον υπεύθυνο καθηγητή του τμήματος:
Νοείται ότι, ο Βοηθός Διευθυντής δύναται να καλέσει το γονέα ή τον κηδεμόνα να προσέλθει στο σχολείο για θέματα που αφορούν το μαθητή· και
(η) μετέχει στις συνεδριάσεις των παιδαγωγικών ομάδων των τμημάτων των οποίων έχει τη διοικητική ευθύνη.
Σε περίπτωση ανάθεσης καθηκόντων συντονιστή Βοηθού Διευθυντή, πέραν των καθηκόντων που προνοεί το οικείο σχέδιο υπηρεσίας, ο Διευθυντής μπορεί να αναθέσει στο Βοηθό Διευθυντή οποιαδήποτε άλλα καθήκοντα συνάδουν με το συντονισμό των ειδικοτήτων που έχει αναλάβει. Ο συντονιστής Βοηθός Διευθυντής-
(α) εκτελεί συντονιστικά καθήκοντα της ειδικότητας του ή άλλων ειδικοτήτων που του έχουν ανατεθεί·
(β) παρακολουθεί και έχει την ευθύνη για την πορεία μάθησης των μαθητών σε μαθήματα των ειδικοτήτων που συντονίζει και για την επίτευξη των διδακτικών και των εκάστοτε εκπαιδευτικών στόχων·
(γ) έχει την ευθύνη για τον καταρτισμό του προγραμματισμού, όπως προνοείται από το αναλυτικό πρόγραμμα για τα μαθήματα των ειδικοτήτων που συντονίζει και παρακολουθεί και ελέγχει την κάλυψη της διδακτέας ύλης και των δεικτών επάρκειας και επιτυχίας·
(δ) συνεργάζεται με το Διευθυντή του σχολείου για την κατανομή των περιόδων διδασκαλίας στους καθηγητές των ειδικοτήτων που συντονίζει·
(ε) μεριμνά για τη διανομή των διδακτικών βιβλίων στα μαθήματα της ειδικότητας που συντονίζει·
(στ) έχει την ευθύνη για την αναβάθμιση του μαθήματος των ειδικοτήτων που συντονίζει, για τη βελτίωση των διδακτικών μεθόδων με την αξιοποίηση σύγχρονης τεχνολογίας και την εφαρμογή ποικίλων διδακτικών προσεγγίσεων, καθώς και για τον εμπλουτισμό σε οπτικοακουστικά και άλλα διδακτικά μέσα·
(ζ) μεριμνά για την εξασφάλιση ευκαιριών για επαγγελματική ενημέρωση και επιμόρφωση των καθηγητών της ειδικότητας που συντονίζει και προγραμματίζει, σε συνεργασία με τον παιδαγωγικό σύμβουλο - Βοηθό Διευθυντή Α' και τους καθηγητές που συντονίζει, δράσεις που συμβάλλουν στην αναβάθμιση του μαθήματος/των μαθημάτων τους·
(η) έχει την ευθύνη για τη σύγκληση συντονιστικών συνεδριών σε τακτά χρονικά διαστήματα και για την τήρηση πρακτικών· μεριμνά για τον αποτελεσματικό συντονισμό των δραστηριοτήτων και για την αγαστή συνεργασία μεταξύ των καθηγητών της ειδικότητας που συντονίζει, για τον καθορισμό και την υλοποίηση κοινών στόχων, για τη διεξαγωγή δειγματικών διδασκαλιών και για τις ανταλλαγές επισκέψεων καθηγητών στη σχολική μονάδα· διατηρεί αρχείο με διδακτικό υλικό των καθηγητών των μαθημάτων που συντονίζει·
(θ) έχει την ευθύνη για την εφαρμογή των αποφάσεων για ενιαία βαθμολογική πολιτική και αξιόπιστη, έγκυρη και αντικειμενική αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών, παρακολουθεί και ελέγχει τη διεξαγωγή διαγωνισμάτων από τους καθηγητές της ειδικότητας που συντονίζει, διατηρεί αρχείο με αντίγραφα των διαγωνισμάτων τους και έχει την ευθύνη για τη συγκέντρωση και τη φύλαξη των φακέλων με τα διορθωμένα διαγωνίσματα·
(ι) έχει την ευθύνη για την ετοιμασία και τη συγκέντρωση των εξεταστικών δοκιμίων σε όλες τις σχολικές εξετάσεις, για τη συγκέντρωση της διδαχθείσας και της εξεταστέας ύλης και για την ενημέρωση των μαθητών για την εξεταστέα ύλη για τα μαθήματα των ειδικοτήτων που συντονίζει·
(ια) συνεργάζεται με τον αρμόδιο Βοηθό Διευθυντή Α' (παιδαγωγικό σύμβουλο) για τη διεξαγωγή των ενδοσχολικών διαγωνισμών στα μαθήματα των ειδικοτήτων που συντονίζει·
(ιβ) μεριμνά για τη διοχέτευση στους εκπαιδευτικούς των ειδικοτήτων που συντονίζει των εγκυκλίων και των ανακοινώσεων που τους αφορούν· και
(ιγ) εισέρχεται στην τάξη για καθοδήγηση και δειγματική διδασκαλία, αφού προηγηθεί συνεννόηση μία (1) ημέρα νωρίτερα με τον αντικαταστάτη ή τον έκτακτο ή το συμβασιούχο εκπαιδευτικό, κατά τον πρώτο χρόνο της υπηρεσίας του, αν αυτό κριθεί αναγκαίο.
Ο Διευθυντής κατανέμει σε Βοηθό Διευθυντή Α' και σε Βοηθό Διευθυντή οποιαδήποτε άλλα καθήκοντα κρίνει ο ίδιος, που συμβάλλουν στην αποδοτική και αποτελεσματική διοίκηση και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
Καθήκοντα καθηγητών και εκπαιδευτών
30.
Τηρουμένων των διατάξεων των οικείων σχεδίων υπηρεσίας, όλοι οι καθηγητές και οι και εκπαιδευτών εκπαιδευτές του σχολείου οφείλουν να συνδράμουν το Διευθυντή, τους Βοηθούς Διευθυντές Α' και τους Βοηθούς Διευθυντές στο έργο της διεύθυνσης του σχολείου.
Οι καθηγητές και εκπαιδευτές διδάσκουν στις τάξεις και στα τμήματα που ορίζονται από το Διευθυντή, σύμφωνα με τις πρόνοιες της παραγράφου (19) του Κανονισμού 26 και εγκρίνονται από τον καθηγητικό σύλλογο, σύμφωνα με τις πρόνοιες της υποπαραγράφου (α) της παραγράφου (13) του Κανονισμού 25· οι καθηγητές είναι υποχρεωμένοι να εξετάζουν τους μαθητές τους γραπτώς μία (1) τουλάχιστον φορά το τετράμηνο πλην του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, όπου οι μαθητές εξετάζονται με πρακτική δοκιμασία.
Οι καθηγητές και εκπαιδευτές αναλαμβάνουν μέσα στο πλαίσιο του εργάσιμου χρόνου, εκτός από τη διδασκαλία, άλλη σχολική εργασία που τους αναθέτει ο Διευθυντής, που είναι αναγκαία για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και μετέχουν σ' όλες τις δραστηριότητες του σχολείου. Στους καθηγητές και εκπαιδευτές μπορούν επίσης να ανατεθούν καθήκοντα και ευθύνες για τα ακόλουθα:
(α) Τη συντήρηση μηχανημάτων και άλλου εξοπλισμού εργαστηρίων·
(β) την οργάνωση εργαστηρίων·
(γ) την προμήθεια υλικών για την ομαλή λειτουργία των εργαστηρίων·
(δ) τη διαφύλαξη των υλικών και των ασκήσεων των μαθητών και τη διατήρηση των εργαστηρίων σε καλή κατάσταση·
(ε) το συντονισμό εργαστηρίων· και
(στ) ειδικότερα για τους εκπαιδευτές, για την παρακολούθηση των μαθητών κατά την εξάσκηση τους στη βιομηχανία.
Οι καθηγητές και οι εκπαιδευτές παρακολουθούν δύο (2) σεμινάρια τον χρόνο, διάρκειας δύο (2) ωρών το καθένα, τα οποία οργανώνονται από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού σε χρόνο που ορίζει η αρμόδια αρχή.
Οι καθηγητές και οι εκπαιδευτές αναλαμβάνουν μέχρι επτά περιόδους το χρόνο αναπλήρωση καθηγητών ή εκπαιδευτών που απουσιάζουν. Σχετικές διευθετήσεις για την αναπλήρωση των απουσιαζόντων θα γίνονται από το Διευθυντή, σύμφωνα με τις εγκυκλίους της αρμόδιας αρχής· επιπλέον αναπληρώσεις είναι δυνατό να ανατεθούν από το Διευθυντή του σχολείου σε εκπαιδευτικό, εάν διαπιστωθεί αναίτια και συστηματική χρήση της μη πιστοποιημένης άδειας απουσίας:
Νοείται ότι, σε καμία περίπτωση ο αριθμός των περιόδων αναπλήρωσης ανά ημέρα συν τις ώρες διδασκαλίας που έχει ο καθηγητής ή ο εκπαιδευτής, δεν υπερβαίνει τις έξι (6) σε μία (1) ημέρα.
Οι καθηγητές και οι εκπαιδευτές συμμετέχουν σε όλες ανεξαίρετα τις τακτικές και έκτακτες συνεδρίες του καθηγητικού συλλόγου υπό την προεδρία του Διευθυντή ή του νόμιμου αναπληρωτή του, ακολουθώντας στις εισηγήσεις και συζητήσεις τη δημοκρατική διαδικασία.
Οι καθηγητές και εκπαιδευτές που εργάζονται σε δύο (2) ή περισσότερα σχολεία ανήκουν υπηρεσιακά στο σχολείο εκείνο στο οποίο διδάσκουν τις περισσότερες περιόδους την εβδομάδα. Για καθηγητές που έχουν ίσο αριθμό περιόδων διδασκαλίας σε δύο (2) σχολεία, ο Διευθυντής του οικείου Τμήματος Εκπαίδευσης αποφασίζει σε ποιο από τα δύο (2) σχολεία ανήκουν υπηρεσιακά.
Οι καθηγητές και οι εκπαιδευτές παραμένουν στο σχολείο κατά τη διάρκεια των ωρών της κανονικής λειτουργίας του και για να απουσιάσουν απαιτείται άδεια του Διευθυντή.
Οι καθηγητές και οι εκπαιδευτές συνοδεύουν και επιτηρούν τους μαθητές δύο (2) έως τέσσερις (4) φορές το χρόνο κατά τον εκκλησιασμό, σύμφωνα με το πρόγραμμα που καθορίζεται από τη διεύθυνση και εγκρίνεται από τον καθηγητικό σύλλογο.
Οποιαδήποτε υπηρεσιακά έγγραφα των καθηγητών ή των εκπαιδευτών υποβάλλονται στον οικείο Επαρχιακό Π.Λ.Ε. ή στο Διευθυντή Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, εκτός αν υπάρχουν σοβαροί προσωπικοί λόγοι, μέσω του Διευθυντή με τις αναγκαίες παρατηρήσεις. Ο Επαρχιακός Π.Λ.Ε. ή ο Διευθυντής Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης επιστρέφει στον καθηγητή ή εκπαιδευτή κάθε έγγραφο το οποίο δεν υποβλήθηκε μέσω του Διευθυντή του σχολείου κατά παράβαση της παραγράφου αυτής·
Οποιαδήποτε έγγραφα υποβάλλονται ή αποστέλλονται από το Διευθυντή και αφορούν σε υπηρεσιακά θέματα καθηγητή ή εκπαιδευτή του σχολείου του, κοινοποιούνται άμεσα στον ενδιαφερόμενο.
Για άδεια απουσίας, ο καθηγητής και ο εκπαιδευτής υποβάλλουν έγκαιρα και με βάση τους περί Δημόσιας Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας (Χορήγηση Αδειών) Κανονισμούς, αίτηση προς το Επαρχιακό Γραφείο Μέσης Εκπαίδευσης, απαραίτητα μέσω του Διευθυντή ή προς το Διευθυντή Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, αντίστοιχα. Μαζί με την αίτηση πρέπει να υποβάλλονται τα αναγκαία δικαιολογητικά.
Εάν πρόκειται για ασθένεια, υποβάλλεται προς το Διευθυντή του σχολείου ιατρικό πιστοποιητικό είτε από κυβερνητικό ιατρικό λειτουργό είτε από ιατρό του ιδιωτικού τομέα. Σε περίπτωση που υπάρχουν αμφιβολίες ως προς την αντικειμενικότητα του πιστοποιητικού ασθενείας που εκδίδεται, το θέμα παραπέμπεται στην Υπηρεσία Προσωπικού του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού με κοινοποίηση στο Επαρχιακό Γραφείο Μέσης Εκπαίδευσης και από εκεί στο Τμήμα Ιατρικών Υπηρεσιών και Υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας για διερεύνηση. Άδεια ασθενείας μέχρι τις δύο (2) ημέρες κάθε φορά, εφόσον δεν ξεπερνά τις οκτώ (8) συνολικά ημέρες τη σχολική χρονιά μπορεί να εγκριθεί και αργότερα από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, χωρίς πιστοποιητικό γιατρού, με τη συμπλήρωση ειδικού εντύπου από τον καθηγητή ή εκπαιδευτή μόλις επανέλθει στην εργασία του· η άδεια αυτή δεν μπορεί να προηγείται ή να έπεται Σαββατοκύριακου, δημόσιας, θρησκευτικής ή σχολικής αργίας, άδειας απουσίας ή άδειας ασθενείας και υπολογίζεται μέσα στην άδεια ασθενείας που δικαιούται ο καθηγητής ή ο εκπαιδευτής· στατιστικά στοιχεία των απουσιών ασθενείας αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και καταχωρίζονται στην ετήσια έκθεση του.
Ο Διευθυντής δικαιούται να παραχωρεί άδεια μίας (1) ημέρας, για προσωπικούς λόγους στους καθηγητές ή εκπαιδευτές, η οποία δεν υπερβαίνει συνολικά τις δύο (2) ημέρες τη σχολική χρονιά. Οι δύο (2) αυτές ημέρες συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο του αριθμού των αδειών που τυχόν παραχωρούνται στον εκπαιδευτικό. Οι αιτήσεις για τις δύο (2) αυτές ημέρες διαβιβάζονται στα Επαρχιακά Γραφεία του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού για ενημέρωση·
Σε καθηγητές ή εκπαιδευτές είναι δυνατό να παραχωρηθεί άδεια δώδεκα (12) εργάσιμων ημερών για προσωπικούς ή οικογενειακούς λόγους, οι οποίοι καθορίζονται με εγκύκλιο της αρμόδιας αρχής.
Οι καθηγητές και οι εκπαιδευτές οφείλουν να ενισχύουν την κρατική υπόσταση της Δημοκρατίας και να αποφεύγουν με επιμέλεια μέσα στο σχολείο οποιεσδήποτε κομματικές δραστηριότητες και ενέργειες που συνιστούν κομματική τοποθέτηση και προπαγάνδα και οφείλουν να εκπληρώνουν ευσυνείδητα το παιδαγωγικό τους καθήκον και να πειθαρχούν στους νόμους, τους κανονισμούς, τις αποφάσεις και τις οδηγίες των εκπαιδευτικών αρχών.
Το εκπαιδευτικό προσωπικό οφείλει να είναι πρότυπο υπεύθυνου και ελεύθερου δημοκρατικού πολίτη, να χαρακτηρίζεται από αξιοπρέπεια, ευπρέπεια, κοσμιότητα, ευγένεια και διακριτικότητα, να συνεργάζεται συναδελφικά και να συμπεριφέρεται προς τους μαθητές με τον τρόπο που αρμόζει σε πραγματικούς παιδαγωγούς.
Το εκπαιδευτικό προσωπικό ακολουθεί το εν ισχύ αναλυτικό πρόγραμμα και τις σχετικές με αυτό οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, είναι υπεύθυνο για τη διαφοροποίηση της διδασκαλίας σε τάξεις μικτής ικανότητας με τρόπο που να απευθύνεται και στις δυνατότητες ατόμων με αναπηρίες ή παιδιών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης που φοιτούν στις τάξεις και στα τμήματα αυτά.
Καθηγητές υπεύθυνοι τμημάτων
31.
Ο Διευθυντής, σε συνεργασία με τη διευθυντική ομάδα, ορίζει καθηγητές ή εκπαιδευτές υπεύθυνους τμημάτων· οι υπευθυνότητες τμημάτων επικυρώνονται σε συνεδρία του καθηγητικού συλλόγου· ο υπεύθυνος τμήματος-
(α) έχει την παιδαγωγική ευθύνη για κάθε μαθητή του τμήματος, όπως και τη σωστή οργάνωση και λειτουργία του τμήματος του, συμβάλλει στη στήριξη των μαθητών του τμήματος, ώστε ο μαθητής να αναπτύξει έναν υγιή και δυνατό δεσμό με το τμήμα και με το σχολείο·
(β) παρακολουθεί τη διαγωγή, την επιμέλεια, την επίδοση και την τακτική φοίτηση των μαθητών του τμήματος σ' όλα τα μαθήματα·
(γ) παρακολουθεί και διαχειρίζεται τις απουσίες των μαθητών του τμήματος, τις συγκεντρώνει, τις ελέγχει, τις δικαιολογεί και τις παραδίδει στον Β.Δ. που έχει τη διοικητική ευθύνη του τμήματος και στη γραμματεία· επικοινωνεί προφορικά με τους γονείς ή τους κηδεμόνες για θέματα απουσιών των παιδιών τους και για θέματα που αφορούν την αγωγή και την επίδοση των παιδιών τους· η γραπτή επικοινωνία του σχολείου με τους γονείς ή τους κηδεμόνες για το θέμα των απουσιών γίνεται με τη χρήση ειδικού εντύπου, το οποίο συνυπογράφεται από τον υπεύθυνο τμήματος, το Β.Δ που έχει τη διοικητική ευθύνη του τμήματος και το Διευθυντή του σχολείου·
(δ) συνεργάζεται στενά με τον Β.Δ. που έχει τη διοικητική ευθύνη του τμήματος και με τους διδάσκοντες στο τμήμα και διερευνά, σε συνεργασία με το συμβούλιο τμήματος, θέματα που έχουν σχέση με την επιμέλεια, την επίδοση και τη συμπεριφορά του τμήματος και φροντίζει για τη λήψη συλλογικών αποφάσεων, για βελτίωση του τμήματος σ' αυτούς τους τομείς·
(ε) διενεργεί τις εκλογές για το συμβούλιο τμήματος σε συνεργασία με άλλο εκπαιδευτικό που ορίζεται από το Διευθυντή, οργανώνει το μαθητικό συμβούλιο και συντονίζει τις ενέργειες του·
(στ) έχει την ευθύνη για την καλλιέργεια δημοκρατικής συνείδησης και σεβασμού των κανονισμών λειτουργίας που διέπουν τα μαθητικά συμβούλια·
(ζ) έχει την ευθύνη της οργάνωσης, καλαισθησίας, επιμέλειας της αίθουσας διδασκαλίας του τμήματος που είναι υπεύθυνος, ορίζει επιμελητή, επιτροπή πρόνοιας, επιτροπή καθαριότητας και εξωραϊσμού της αίθουσας, επιτροπή εκδηλώσεων και πινακίδας, υπεύθυνο για τη φύλαξη και συμπλήρωση του βιβλίου της ύλης·
(η) φροντίζει να είναι ενημερωμένος μέσα από τη θεσμοθετημένη εκπαιδευτική διαδικασία για την οικογενειακή και οικονομική κατάσταση και την προσωπικότητα των μαθητών του τμήματος, χωρίς να παραβιάζει οποιαδήποτε κατοχυρωμένα ατομικά δικαιώματα·
(θ) οργανώνει, με την έγκριση του Διευθυντή του σχολείου, συναντήσεις με τους γονείς ή τους κηδεμόνες των μαθητών του τμήματος, στις οποίες μπορούν να συμμετέχουν και άλλα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας του τμήματος, για γνωριμία, ενημέρωση και ανταλλαγή απόψεων σχετικά με θέματα αγωγής, πειθαρχίας και προόδου των μαθητών του τμήματος που είναι υπεύθυνος·
(ι) επιδίδει τα δελτία προόδου·
(ια) μετέχει στις συνεδρίες του Πειθαρχικού Συμβουλίου στις περιπτώσεις που εξετάζεται παράπτωμα μαθητή του τμήματος του·
(ιβ) έχει την ευθύνη της τήρησης φακέλου επιτευγμάτων και την ευθύνη καταχώρισης στο φάκελο επιτευγμάτων πιστοποιητικών των μαθητών, όπως αντίγραφα επαίνων, βραβείων και άλλων διακρίσεων και συμμετοχών των μαθητών σε τομείς που είναι υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού:
Νοείται ότι υπεύθυνος για τη φύλαξη του φακέλου επιτευγμάτων είναι ο Β.Δ.Α.' - υπεύθυνος προγράμματος Δ.Δ.Κ.·
(ιγ) τηρεί φάκελο του τμήματος στον οποίο κατατίθενται-
κοινωνικό-πολιτισμικά χαρακτηριστικά του τμήματος, θέματα που αφορούν την οικονομική κατάσταση της οικογένειας του μαθητή, την υγεία του μαθητή, συμπεριλαμβανόμενης και της ψυχικής υγείας του μαθητή, οικογενειακά θέματα, θέματα επίδοσης και σταδιοδρομίας και άλλα σοβαρά θέματα που αφορούν το μαθητή·
έντυπο καταγραφής βίας και απειθαρχίας·
έντυπα συνεδριάσεων παιδαγωγικής ομάδας, μαθητικού συμβουλίου και οργανωμένων συναντήσεων με γονείς ή τους κηδεμόνες του τμήματος·
το μηνιαίο έντυπο για τη συμμετοχή του τμήματος στις δραστηριότητες της βιβλιοθήκης· και
όλα τα έντυπα που αφορούν τη συμμετοχή του τμήματος στο πρόγραμμα Δ.Δ.Κ.
(ιδ) συντονίζει την παιδαγωγική ομάδα που συνέρχεται με σκοπό την εξέταση της πορείας του τμήματος σε σχέση με τη συμπεριφορά, την πειθαρχία, την επίδοση, την πρόοδο, την ενισχυτική διδασκαλία, τις συνθετικές δημιουργικές εργασίες και εισηγήσεις προς τον καθηγητικό σύλλογο· έντυπο των αποφάσεων κατατίθεται στον φάκελο του τμήματος και αντίγραφο του υποβάλλεται στο Διευθυντή·
(ιε) οργανώνει και συντονίζει, μετά από έγκριση του Διευθυντή, σε έκτακτες περιπτώσεις πολυθεματικές συσκέψεις, στις οποίες συμμετέχουν διδάσκοντες σε συγκεκριμένο τμήμα ή τα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας, με σκοπό την άμεση αντιμετώπιση περίπτωσης μαθητή που παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα στο παιδαγωγικό ή στο μαθησιακό τομέα ή στον τομέα συμπεριφοράς· εισηγείται μέτρα που αφορούν εξειδικευμένες περιπτώσεις μαθητών που έχουν ανάγκη ενισχυτικής διδασκαλίας, ψυχολογικής στήριξης, στήριξης σε θέματα αγωγής και μέτρα βελτίωσης της αυτοεικόνας του μαθητή·
(ιστ) αναλαμβάνει την ευθύνη της οργάνωσης των δραστηριοτήτων του τμήματος και της αξιολόγησης της πορείας του·
(ιζ) ενημερώνει και επεξηγεί αναλυτικά το περιεχόμενο των κανονισμών στο τμήμα του·
(ιη) ελέγχει την κατάσταση του ταμείου της τάξης·
(ιθ) παρουσιάζει και αξιολογεί στο τέλος κάθε τετραμήνου, ενώπιον του καθηγητικού συλλόγου, το έργο που έχει αναλάβει (παρουσίαση, εντοπισμός αδυναμιών, δυσκολιών, προβλημάτων, εισήγηση διορθωτικών μέτρων, αναπροσαρμογών κ.λπ.) και υποβάλλει σχετική έκθεση στο Β.Δ. που έχει τη διοικητική ευθύνη του τμήματός του·
(κ) έχει πρόσβαση στους φακέλους των μαθητών του, παρακολουθεί και ενθαρρύνει τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα Δ.Δ.Κ.· και
(κα) για τις συναντήσεις του υπεύθυνου τμήματος με το τμήμα του, διατίθενται δύο (2) διδακτικές περίοδοι το μήνα, κατά τη διάρκεια των οποίων διεκπεραιώνονται όλες οι αναγκαίες εργασίες, γίνονται όλες οι ανακοινώσεις, συζητιούνται θέματα που αφορούν στους μαθητές και ενημερώνονται οι μαθητές για όλες τις δράσεις του σχολείου.
Για τον καθορισμό υπεύθυνου τμήματος σε κάποια τάξη λαμβάνονται υπόψη τα ακόλουθα κριτήρια:
Ο συνολικός αριθμός ωρών που διδάσκει στο τμήμα·
η επιμόρφωση κατά τα τελευταία πέντε (5) χρόνια· και
η πλήρης απασχόληση στο σχολείο όπου θα αναλάβει υπεύθυνος τμήματος.
Εφημερεύοντες καθηγητές
32.
Οι καθηγητές και οι εκπαιδευτές αναλαμβάνουν, σύμφωνα με ειδικό πρόγραμμα που καθηγητές. ετοιμάζεται με οδηγίες του Διευθυντή, καθήκοντα εφημερίας κατά τη διάρκεια όλων των διαλειμμάτων Σκοπός της εφημερίας είναι η συναναστροφή των διδασκόντων με τους μαθητές και έξω από την αίθουσα διδασκαλίας και η τήρηση της τάξης, της ασφάλειας και της καλής συμπεριφοράς των μαθητών στη σχολική αυλή, στους διαδρόμους, στην καντίνα και άλλους χώρους του σχολείου.
Καθήκοντα εφημερίας αναλαμβάνουν οι καθηγητές και οι εκπαιδευτές και κατά τις αθλητικές συναντήσεις μεταξύ των τμημάτων ή τάξεων του σχολείου ή του σχολείου με άλλο σχολείο, εκδρομές ή και άλλες εκδηλώσεις που γίνονται κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου.
Υπηρεσία Διαδικτύου και Επικοινωνίας - Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας