― Περίμενε, μου κατέβηκε μία ιδέα στο μυαλό, αλλά δεν ξέρω αν είναι σωστή. Να σου πω;
― Πες μου!
― Χμ, μου φαίνεται ότι πολλές φορές οι σκέψεις μας είναι ισότιμες. Τις βάζουμε απλώς μαζί, τις χωρίζουμε, τις βάζουμε σε αντίθεση ή ακόμα τις βάζουμε σε μία σειρά. Το ίδιο κάνουμε με τις προτάσεις που εκφράζουν αυτές τις σκέψεις, σωστά;
― Ξεφτεράκι μου, είσαι σαΐνι! Για κάνε μου παραδείγματα!
― Κοίτα, βάζω τις προτάσεις μαζί:

― Η κόρη μου διαβάζει παραμύθια και ζωγραφίζει με πολλά χρώματα.
― Πρέπει να πάρω δίπλωμα οδήγησης και να δώσω εξετάσεις για το πτυχίο.
― Η δασκάλα αγαπά πολύ τα παιδιά και τα προσέχει.
― Το αφεντικό απέλυσε τους υπαλλήλους και έκλεισε το γραφείο.


Τώρα χωρίζω τις προτάσεις:

― Σκέφτομαι να πάω στο γυμναστήριο ή στο ποδόσφαιρο.
― Να ζωγραφίσω ή να κάνω τα γραφικά στον υπολογιστή;
― Θα δω κωμωδία στο θέατρο ή τραγωδία στον κινηματογράφο.
― Να μαγειρέψω για το μωρό ή να του πάρω έτοιμο φαγητό;


Τώρα βάζω τις προτάσεις σε αντίθεση:

― Χτύπησα το κουδούνι, αλλά ήταν χαλασμένο.
― Είδα μία ωραία μαύρη τσάντα, αλλά θέλω μία με καφέ χρώμα.
― Μου έκανε δώρο, αλλά δεν μου άρεσε.
― Θέλω να αγοράσω ρούχα, αλλά δεν έχω καθόλου χρήματα.


Και τώρα βάζω τις προτάσεις σε χρονική σειρά:

― Πρώτα ήλθαν οι γονείς μου και μετά ο αδελφός μου.
― Στην αρχή το έργο ήταν καλό και μετά κατέληξε πολύ βαρετό...
― Γνώρισα έναν καλό άνδρα και μετά τον ερωτεύτηκα
― Ήταν ένας τυχερός και πολύ φτωχός άνδρας και μετά έπιασε πολλά λεφτά στο Τζόκερ.


Καλά τα λέω;
― Τα λες καλύτερα κι από μένα! Ναι, έτσι είναι. Όλα αυτά που έκανες δείχνουν την ισότιμη σύνδεση των προτάσεων μεταξύ τους. Όπως βλέπεις, για να συνδέσουμε τις προτάσεις βάζουμε πολλές φορές μερικές λεξούλες ανάμεσά τους. Αυτές οι λεξούλες μας δείχνουν τη σχέση ανάμεσα στις προτάσεις. Πάμε τώρα να δούμε και άλλα για τη σύνδεση.