Οι σπουδαιότερες τέτοιες σχέσεις είναι οι ακόλουθες:

Πόσοι είναι οι δράστες μίας ενέργειας; Ένας; Δύο; Πολλοί; Εδώ έχουμε να κάνουμε με το γραμματικό αριθμό (ενικός, δυϊκός, πληθυντικός).

Παραδείγματα:
ΑΤΟΜΟ, 2-ΑΤΟΜΑ, ΑΤΟΜΑ
ΔΕΝΤΡΟ, 2-ΔΕΝΤΡΑ, ΔΕΝΤΡΑ
ΣΠΙΤΙ, 2-ΣΠΙΤΙΑ, ΣΠΙΤΙΑ
ΠΑΙΔΙ, 2-ΠΑΙΔΙΑ, ΠΑΙΔΙΑ
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ, 2-ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ, ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ

Πόσο πολύ (ή πόσο λίγο) γίνεται κάτι; Κανονικά;
Περισσότερο; Πάρα πολύ; Εδώ έχουμε να κάνουμε με το γραμματικό βαθμό (θετικός, συγκριτικός, υπερθετικός).

Παραδείγματα:
ΚΑΛΟ, ΚΑΛΥΤΕΡΟ, ΑΡΙΣΤΟ
ΦΤΩΧΟ, ΦΤΩΧΟΤΕΡΟ, ΤΟ-ΠΙΟ-ΦΤΩΧΟ
ΦΤΗΝΟ, ΦΤΗΝΟΤΕΡΟ, ΤΟ-ΠΙΟ-ΦΤΗΝΟ
ΨΗΛΟ, ΨΗΛΟΤΕΡΟ, ΤΟ-ΠΙΟ-ΨΗΛΟ
ΒΡΟΜΙΚΟ, ΠΙΟ-ΒΡΟΜΙΚΟ, ΤΟ-ΠΙΟ-ΒΡΟΜΙΚΟ

Ποιος δρά; Ποιος κάνει τι; Ποιος κάνει τι σε ποιον; Εδώ έχουμε να κάνουμε με τη γραμματική συμφωνία της λέξης που δηλώνει το φορέα μίας ενέργειας με τη λέξη που δηλώνει την ενέργεια που θέλουμε να εκφράσουμε.

Παραδείγματα:
ΜΗΤΕΡΑ ΜΑΓΕΙΡΕΜΑ (Η μητέρα μαγειρεύει)
ΠΑΙΔΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ (Τα παιδιά παίζουν)
ΜΩΡΟ ΚΛΑΜΑ (Το μωρό κλαίει)
ΕΓΩ 1-ΟΡΑΣΗ-2 (Σε βλέπω)
ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΚΛΕΙΔΙ 2-ΔΟΣΙΜΟ-1 (Σε παρακαλώ δώσε μου το κλειδί)

Πώς γίνεται κάτι; Κανονικά; Αργά; Γρήγορα; Έντονα; Νωχελικά; Με πείσμα; Αδιάφορα; Εδώ έχουμε να κάνουμε με τον τρόπο ενέργειας.

Παραδείγματα:
ΕΡΓΑΣΙΑ (3 διαφορετικοί τρόποι που δουλεύουμε)
ΤΡΕΞΙΜΟ (3 διαφορετικοί τρόποι που τρέχουμε)
ΑΝΑΜΟΝΗ (3 διαφορετικοί τρόποι που περιμένουμε)
ΔΑΚΤΥΛΟΓΡΑΦΗΣΗ (3 διαφορετικοί τρόποι που δακτυλογραφούμε)
ΑΝΑΓΝΩΣΗ (3 διαφορετικοί τρόποι που διαβάζουμε)